Kampania AdWords czy pozycjonowanie? Co lepiej wybrać
Do zaistnienia naszej firmy w internecie nie wystarczy jedynie posiadanie profesjonalnie wykonanej strony internetowej. Dziś liczy się jej długofalowa promocja.
Niezależnie od tego w jakiej branży działamy zawsze nasuwa się to jedno zasadnicze pytanie. Jaką reklamę wybrać dla naszej firmy? Czy lepiej postawić na szybkie efekty w postaci kampanii AdWords czy może zdecydować się na pozycjonowanie strony, gdzie na efekty trzeba będzie jednak trochę poczekać.
W zależności od tego jaką formę reklamy wybierzemy, każda z nich ma jeden podstawowy cel. Ma pozyskiwać dla naszej firmy wielu potencjalnych klientów.
Zatem co lepiej wybrać?
Kampania AdWords a pozycjonowanie
Zarówno pozycjonowanie jak i kampanie AdWords mają sprawić, aby z naszej oferty skorzystali potencjalni klienci. Jednak każda z nich posiada troszkę odmienny sposób działania.
Linki sponsorowane Adwords to nic innego jak płatne reklamy, które wyświetlają się nad wynikami organicznymi w Google. Ich zasada działania jest prosta. Włączamy kampanię, ustalamy budżet dzienny oraz stawkę za kliknięcie frazy kluczowej i już zaledwie kilka chwil po uruchomieniu, nasze reklamy są widoczne w Google. Duża zaletą tego rodzaju reklamy jest pełna kontrola nad wydawanym budżetem. Płacimy za realne wejście na naszą stronę, a nie za samo wyświetlenie reklamy.
Mamy również możliwość monitorowania statystyk i na ich podstawie wprowadzania poprawek do kampanii. Dzięki jasno sprecyzowanej treści reklamy, a także odpowiednim frazom kluczowym jesteśmy w stanie dotrzeć z konkretnym przekazem reklamowym do odbiorcy, w określonym miejscu i czasie. To z kolei pozwala nam w bardzo dużym stopniu zminimalizować nasze wydatki na poniesioną reklamę.
Przy pozycjonowaniu sprawa wygląda zupełnie inaczej. Jest to proces długofalowy, na którego wpływ ma wiele czynników. Warto pamiętać, że efekty pozycjonowania nigdy nie są widoczne od razu. Wszystko zależy od stopnia konkurencyjności frazy. Dlatego jeśli myślisz, że Twoja strona już zaledwie po tygodniu pozycjonowania będzie widoczna na pierwszym miejscu, możesz się bardzo rozczarować. Musisz wziąć pod uwagę, że na stabilne efekty działań pozycjonerskich trzeba jednak trochę poczekać. Pierwsze efekty można zobaczyć dopiero po 1-2 miesiącach prac, ale mimo wszystko nie gwarantuje to nam porównywalnego ruchu jak w przypadku kampanii AdWords.
Do tego dochodzi unikalna i przydatna dla użytkowników treść, a także wysokiej jakości linki zwrotne. Warto zwrócić uwagę na to, że Google karze strony ze zduplikowaną zawartością czy z mnóstwem spamerskich i bezwartościowych linków. Dlatego cały proces pozycjonowania wymaga dużego wyczucia, wiedzy i cierpliwości.
Kiedy warto wybrać AdWords
Google AdWords jest nie tylko bardzo przydatnym narzędziem do pozyskiwania klientów, stanowi również świetne źródło bardzo wartościowych informacji. Wspomoże nas również w takich działaniach jak:
Wybór fraz kluczowych przed SEO
Pozycjonowanie jest procesem długofalowym. Może minąć bardzo dużo czasu zanim nasza strona zajmie czołowe miejsce w wynikach wyszukiwania. Ponadto zły wybór fraz kluczowych bez wcześniejszego sprawdzenia zamiarów klienta może narazić nas bardzo duże straty finansowe.
Dzięki AdWords możemy tego uniknąć. Szczegółowe raporty dostępne w kampanii pozwolą nam nie tylko sprawdzić z jakich fraz kluczowych klienci wchodzią na naszą stronę, ale również wybrać tylko te, które posiadają największy potencjał.
Wprowadzanie nowego produktu
Proces wynajdywania usług czy produktów często wymaga poświęcenia ogromnej ilości czasu i pieniędzy. Jednak większość z nich i tak nie odnosi oczekiwanego sukcesu. Powodem jest nie tylko brak zainteresowania konkretnym produktem ale również źle przeprowadzona promocja.
Google AdWords pozwoli nam w stosunkowo niskim kosztem sprawdzić czy na nowy produkt w naszej ofercie jest ogólnie zainteresowanie. Wystarczy stworzyć landing page pod konkretny produkt i uruchomić kampanię.
Po jej włączeniu już po kilku dniach będziemy mogli przeanalizować statystyki, odsłaniające obraz tego jak naprawdę wygląda zainteresowanie naszym nowym produktem.
Wsparcie marketingowe
Nawet jeśli nasza strona będzie pierwsza na wiele fraz kluczowych, nigdy nie zdoła przeskoczyć płatnych linków Google. Co więcej użytkownicy, którzy przeglądają internet często klikają w pierwsze widoczne linki, ponieważ nie odróżniają ich od darmowych wyników. Kolejną grupą są klienci, którzy już raz odwiedzili naszą stronę ale nie dokonali zakupu, mogą już nigdy nie skorzystać z naszej oferty.
Dzięki AdWords jesteśmy wstanie dotrzeć do obydwóch tych grup klientów. Za pomocą płatnych reklam będziemy mogli rywalizować o pierwsze miejsce w płatnych wynikach wyszukiwania. Natomiast dzięki funkcji remarketingu jesteśmy wstanie przypomnieć się tym użytkownikom, którzy byli wcześniej zainteresowani naszą ofertą.
Co wybrać? AdWords czy pozycjonowanie
Kampania AdWords będzie o wiele lepszym rozwiązaniem dla tych firm, które oczekują szybkiej promocji swoich produktów czy usług tzn. nasze reklamy będą wyświetlały się na samej górze płatnych wyników wyszukiwania. Jeśli jesteśmy nową firmą, Google Adwords daje nam możliwość sprawdzenia aktualnych trendów na rynku, a także popularności wybranych przez nas fraz kluczowych. Natomiast jeśli oczekujemy stałej widoczności strony, to pozycjonowanie jest dla nas idealnym rozwiązaniem. To jaką usługę powinniśmy wybrać zależy głównie od naszej branży oraz oczekiwań.
A może wybrać obydwie usługi?
Jeśli zależy nam na zdobyciu klientów i utrwaleniu im w pamięci naszej marki warto wybrać obydwie formy reklamy w tym samym czasie. Należy pamiętać, że każda z nich ma swoje wady jak i zalety. Jednak dzięki ich połączeniu można uzyskać bardzo skuteczne narzędzie do promocji strony czy sklepu internetowego.
Pamiętaj, każdy proces należy wykonać starannie i z głową. Dlatego jeśli jesteśmy na początku naszej drogi z pozycjonowaniem czy promocją za pomocą AdWords, warto powierzyć ją profesjonalnej i doświadczonej agencji reklamowej. Odpowiednio przeszkoleni specjaliści SEO i AdWords dostosują naszą stronę oraz kampanię, tak aby pasowała do profilu naszej działalności i dawała odczuwalne rezultaty.
Podsumowując. Każda forma reklamy czy to pozycjonowanie czy linki sponsorowane Google AdWords niosą ze sobą wiele korzyści dla naszego biznesu. Kampanie reklamowe pozwalają szybkim sposobem dotrzeć do potencjalnych klientów, natomiast pozycjonowanie w perspektywie czasu buduje nasze pozycje w wyszukiwarce. To czy postawimy na jedną, drugą lub obydwie formy reklamy, zależy głównie od wyznaczonych przez nas celów biznesowych.